Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/startnytfirma.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/startnytfirma.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Tjekliste til opstart

TjeklisteTjeklisten indeholder alle de (lavpraktiske) trin, som du skal igennem når du starter din egen (håndværker-)virksomhed. Der er nemlig virkelig mange ting du skal have styr på når du starter som selvstændig, så de der tjeklister med “10 trin til at oprette en virksomhed” har udeladt mange vigtige trin.
Listen er baseret på et håndværkerselskab (ApS) men kan i vid udstrækning også anvendes af andre.
Den har links til uddybende beskrivelser (da hjemmesiden stadig er under opbygning, vil flere blive tilføjet i takt med at siderne oprettes).

Hvor lang tid tager det at starte sin egen virksomhed?
Da jeg oprettede et selskab blev jeg lidt overrasket over hvor mange ting der skulle gøres og hvor lang tid det tog – ofte er der ventetid i forhold til det offentlige.
Jeg vil sige at du skal starte senest 1 måned før du forventer at starte på de første opgaver. Og selv da er det ikke sikkert at du kan have logo klar til tøj og bil, en trailer synet og omregistreret mm.

Her er tjeklisten:
Lav forretningsplan
Læg budget
Skaf kapital

Vælg det rigtige tidspunkt for opstart

Vælg firmanavn og logo

Vælg selskabsform

Opsig arbejde (afhænger af din ansættelseskontrakt – hvis det er dag-til-dag skal du naturligvis ikke opsige dit arbejde helt så tidligt i forløbet).

Opret hjemmeside (køb domæner, opret omdirigering)
Opret email-adresse (som en del af domænet)

Opret stiftelsesdokument og lav vedtægter

Opret konto i banken (de kan/vil også oprette den som virksomhedens Nem-Konto)
Sæt penge ind på konto (anpartskapitalen)

Registrér virksomheden og få CVR nr.
Herunder skal du:
– Tilmelde virksomheden til NemID og registrere email-konto
Lave ejerbog (kan først gøres når NemID’et er sat op og modtaget)
– Registrere virksomheden som arbejdsgiver
– Moms-registrere virksomheden

Meddel banken CVR nummeret
(læg CVR nummer på hjemmesiden)

Lav ansættelseskontrakt (skal foreligge senest 1 måned efter virksomheden er oprettet. Du skal dog lige beslutte hvilken løn du skal have samt hvilken pensionsordning).

Lav gældsbrev/anfordringslån for indskudskapitalen (bemærk; ikke anpartskapitalen)
Personalehåndbog

Opsig fagforening
Tilmeld a-kasse for selvstændige (kan gøres længe i forvejen. Så længe de flytter abonnementet for dig, kan du tage ancienniteten med (f.eks. kan du vælge Ase: ca. 500 kr./måned))

Opret virksomheden hos Dansk Byggeri (for at få Byg Garanti).

Tegn virksomhedsforsikringer (Produkt og erhvervs-ansvarsforsikringer, sygedagpengeforsikring)

Opret pensionsordning (du kan ikke fortsætte med den obligatoriske ordning hos PensionDanmark, som selvstændig). Inkludér personlige forsikringer i din pensionsordning, det er klart det billigste.

Vælg regnskabsprogram (kontakt evt. bogholder)

Vælg Lønsystem, opsæt systemet og tilmeld til NETS (automatisk betaling)

Bogfør dine opstartsregninger

Opret salgs- og leveringsbetingelser / forskellige betalingsbetingelser i regnskabsprogram

Kontakt leverandører for at sætte aftaler op

Bestil logo til tøj, indkøb tøj

Køb bil/Lav leasingaftale på bil

Bestil logo til bil

Indkøb værktøj, trailer mm.

Køb klippekort/årskort til genbrugsstationen

 

Og så er du klar til at komme i gang.

Gem

Gem

Gem