Registrér virksomheden

Når du skal starte et selskab skal det registreres på virk.dk, så du får et cvr-nr, som skal bruges til alle offentlige instanser og når du skal købe ind hos leverandørerne.

Du kan enten vælge en af de mange advokater, der online reklamerer med at de kan oprette dit firma på 1 dag, eller du kan klare det selv.

trin-for-trinProcessen
Det er egentlig meget simpelt, hvis bare du har brugt skabelonerne til at oprette et stiftelsesdokument og vedtægter, så alt er klar.
1. Få banken til at oprette en konto (husk at de skal bruge navnet på dit firma til at skrive på kontoen).
Få en emailadresse til den person i banken som kan bekræfte at pengene står der over for erhvervsstyrelsen (i punkt 3).
2. Når du har overført pengene på kontoen, låser banken kontoen indtil firmaet er oprettet.
3. Gå til virk.dk og følg instruktionerne.
Som en del af oprettelsen skal du skrive en kontaktperson og emailadresse mm. til banken, så de kan bekræfte at pengene er tilgængelige, og du skal uploade stiftelsesdokument og vedtægter.
4. Først efter banken har bekræftet over for erhvervsstyrelsen at pengene står på en låst konto, kan du færdiggøre registreringen.

Advokater kan opbevare pengene på en klientkonto, og derfor sikre at de ret hurtigt lave oprettelsen (altså i løbet af samme dag).

Når virksomheden er oprettet, sender erhvervsstyrelsen en faktura, så du skal ikke have penge op af lommen for at betale gebyret med det samme.

Efter selskabet er oprettet:
1. Bestil et NemID
Dette skal gøres hurtigt, da du skal bruge dit NemID til at oprette ejerbogen inden for 14 dage, og det tager snildt 10 dage før du får NenID’et med posten.
2. Meddel banken dit nye CVR nummer, så din firmakonto kan låses op.
3. Tilmeld virksomheden til en email-adresse til de offentlige myndigheder
4. Opret en ejerbog (se bekrivelse her) – registrer den online i det offentlige ejerregister
5. Momsregistrer virksomheden
6. Registrer virksomheden som arbejdsgiver
Både 5. og 6. gøres på Virk.dk under Indberet – Ændre virksomhed.