Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/startnytfirma.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/startnytfirma.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Årsafslutning/årsregnskab

Det er fagre nye verden for mange, som kaster sig ud i at have et selskab.

En af de ting man skal leve op til når man har et selskab, er Selskabsloven, som foreskriver at man en gang årligt skal indrapportere sit regnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Vi har valgt at få en revisor til at gennemgå vores regnskab til trods for at vi har fravalgt revision, samt indberette regnskabet for os.

Hvad skal man forberede til revisor?
Først og fremmest sørgede vi for i månederne op til årsafslutningen at bogføre på debitorkonti når beløbene først skulle betales i det nye år (se mere om dette i tip 7 under bogføringsprincipper).

Herudover er det godt at se sit regnskab igennem. I vores tilfælde tjekkede vi at bankkontoen stemte med beløbet i regnskabet pr. 31/12 (vores årsafslutning), samt at beløbene som var indberettet til skat via lønnen også stemte. Da min mands firma kun har en enkelt ansat, og vi kører det hele gennem Danløn, har der ikke været nogen problemer der.

Revisoren skal bruge følgende ting:
– Adgang til dit regnskabsprogram. I e-conomic kan du under indstillinger gå ind og hvis din revisor er oprettet som bruger af e-conomic kan han/hun findes på listen. Her kan du så give afgang til at se dine posteringer.
– Adgang til SKAT online.
Log dig på med virksomhedens NemID og gå ind under skattekontoen og giv adgang til alle områderne. (Din revisor kan rådgive dig om hvilke der ikke skal bruges). Du skal vælge en udløbsdato og du kan naturligvis snildt gå ind og lukke adgangen når du vil.
– Dine bogføringsbilag. Enten skal de scannes ind, eller også kan du levere hele mappen.
– Da vi jo havde et nyoprettet selskab ville vores revisor gerne have nogle flere oplysninger til at starte med, herunder en kopi af min mands pas (for at verificere at han ejer firmaet), kopi af gældsbrev til startkapitalen, kopi af leasingaftale til arbejdsbilen samt alle kontoudtog fra banken (de ligger jo digitalt nu, så dem kunne vi bare sende), og bankkontonummer.

Herefter gik revisoren igennem regnskabet, lavede nogle få efterposteringer, herunder tilføjede sin betaling som en udgift i daværende år, og opstillede regnskabet som både en intern og en ekstern udgave.
Så fik min mand det til underskrift (efter det var godkendt på en generalforsamling), og herefter indberettede revisoren det til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.