Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/startnytfirma.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/startnytfirma.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Hvordan bogføres indskud (lån til selskabet)?

Indskuddet kan også beskrives som de penge du sætter ind på firmaets konto, ud over anpartskapitalen på 50.000 kr., for at dække firmaets omkostninger. Det vil altid være et lån til dit selskab og det skal behandles på en helt særlig måde.

kuglerammeDet tog mig rigtig længe at finde frem til hvad der er det rigtige at gøre når man skal bogføre sit indskud i et selskab (ApS). Jeg fandt flere steder hvor der var beskrivelser af at man i et personligt eget selskab skal bruge en mellemregning, men det var Anette Sands beskrivelse af mellemregninger der hjalp mig bedst:
http://anettesand.dk/2014/mellemregningskontoen-hvor-kontoplanen/
Her er et uddrag fra siden:
”Det betyder, at hvis man indskyder penge i sin virksomhed løbende, f.eks. ved at man betaler regninger for sit anpartsselskab, fordi der ikke er penge på virksomhedens konto, så skal det registreres og bogføres ind på en mellemregning. Men mellemregningen må ikke ligge i egenkapitalen – den skal ligge under “anden kortfristet gæld”.”

Derfor valgte jeg at oprette en konto i e-conomic under Balancen, kaldet Gæld – lån fra ejer.
Jeg har sidenhen opdaget at e-conomic allerede har en konto til formålet: ”6860 Mellemregning med anpartshaver”, så den vil jeg da klart anbefale dig at bruge 🙂
Du kan evt. vælge at omdøbe den så det er helt klart hvad posten omfatter.

Og så vil jeg da også lige indskyde at det giver bedre mening at lægge et godt budget fra starten af, så du slipper for at lave flere bogføringer ved løbende betalinger af regninger, som Anette beskriver det (tro mig, det er fedest ikke at skulle bruge alt for meget tid på bogføringen).